Du er her: Forside / Nyheter / Bærekraftig utvikling av Svartisen

Bærekraftig utvikling av Svartisen

Besøksforvaltning og bærekraft er viktige stikkord når Svartisen skal utvikles som reiselivsdestinasjon.

På bakgrunn av den store økningen i reiselivs- og opplevelsesnæringen i Nordland de siste årene startet Nordland Fylkeskommune opp i januar 2018 et pilotprosjekt som tar for seg problemstillinger som er aktuelle i forhold til besøksforvaltning. Sju kommuner ble plukket ut til å delta i prosjektet, og blant flere Lofotkommuner finner vi Vega kommune og Meløy kommune med Svartisen.

- Vi ser en eksplosiv økning i det globale reiselivet, sier prosjektleder ved Meløy Utvikling KF, Espen Maruhn, og vi kan forvente oss at veksten vedvarer. - Også Salten og Helgeland opplever en vekst, og er spådd å kunne ta av litt av trøkket for Lofoten. Hvordan skal vi da håndtere den økende turiststrømmen, og samtidig ivareta både naturressurser og lokal verdiskapning?

 Pilotprosjektet jobber på tvers av sektorer, forvaltningsnivå og fagmiljøer. Målet er å utvikle et helhetlig system for besøksforvaltning. Fylkeskommunen stiller fagressurser til rådighet som skal jobbe sammen med kommunene på problemstillinger som er aktuelle for dem.

Besøksforvaltning er bærekraft i praksis

Ifølge prosjektleder ved Nordland Fylkeskommune Ann Heidi Hansen, handler besøksforvaltning om «å ta vare på». Hvordan kan man sikre at opplevelsen blir god både for besøkende og fastboende, samtidig som man ivaretar den lokale verdiskapningen? For Svartisen betyr det at man i prosjektet ser på hvordan Svartisen kan utvikles som reisemål, både for å forsterke verdiskapningen lokalt, men også hvordan man kan forsterke opplevelsen for turistene.

- Det er ikke noe stort turistmaskineri rundt Svartisen, sier prosjektleder Espen Maruhn ved Meløy Utvikling. Inngrepene som er gjort er små. Du får nærhet til naturen, og kan være relativt alene i møtet med det storslagne landskapet. Dette er verdier vi mener det er viktig å ta vare på, også ved en vekst i besøkstallene.


Tjenestedesign som metode for å løfte opplevelseskvaliteten

I 2019 var det drøyt 19.000 besøkende som tok turen over Holandsfjorden til Svartisen. Rundt halvparten av dem er nordmenn, den andre halvparten fordeler seg på folk fra mer enn 50 ulike land og kontinenter.

For å kunne sikre at opplevelsen er god både for besøkende og fastboende har Meløy Utvikling gjennom 2019 deltatt i utviklingsprogrammet «Tjenestedesign for kommuner» i regi av Nordnorsk design- og arkitektursenter (NODA).

- Vi ønsker å bidra til å løfte opplevelseskvaliteten ved Svartisen gjennom bedre informasjon, gjennomtenkt formidling og en styrket vertskapsfunksjon, sier Maruhn. Målet er å være i forkant av den turiststrømmen som kan komme i årene framover.

I reiselivsstrategien for Meløy kommune er Svartisen uttalt å være fyrtårnet i reiselivsatsningen. I dag er det rundt 16 bedrifter som samarbeider i et bedriftsnettverk for å kunne levere gode opplevelser til de besøkende. Alt fra skyssbåten og brestua, til brevandring, kajakk, Svartisen Moose, camping og hytteutleie.

Storyboard "Svartisen" av By North

- Tjenestedesign metoden hjelper oss å samle trådene og visualisere hele kundereisen fra første kontakt hjemme i sofaen, til faktisk besøk, hjemreise og feedback etter gjennomført tur, forteller Espen. 

Samtidig som man ser på kundereisen er det like viktig å få på plass en felles målsetning for utviklingen av Svartisen området. 

Hva ønsker vi for Svartisen området?

Hvorfor trenger vi turisme?  Hva har vi å tilby turistene, hvor og når vil vi ha dem, og hvem vil vi invitere hjem?  – Dette er spørsmål vi i Meløy må stille oss selv og bli enige om, sier Espen Maruhn, som gjennom prosjektet allerede har gjennomført workshop med planutvalget og planavdelingen i Meløy kommune, besøksforvaltningsprosjektet og planavdelingen i Nordland fylkeskommune, samt Miljødirektoratet som arbeider med nasjonale turiststier. 

- Det er viktig å bygge kompetanse på besøksforvaltning slik at vi har kunnskap og grunnlag for å besvare det viktige spørsmålet, sier Espen. – Hva ønsker vi for Svartisen området på lang sikt? Med det på plass kan vi starte utviklingen og markedsføringen av Svartisen og Meløy som reiselivsdestinasjon for alvor. 

 

Sist endret: 07.02.2020

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?