Du er her: Forside / Meløybarnehagene / Reipå barnehage

Innhold

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?


    Reipå barnehage har 78 plasser for barn mellom 0-6 år. Barnehagen er delt i to baser og 6 team. 

    Rødbasen består av barn mellom 0-2 år, med team Marihøne og Mus.

    Grønnbasen består av barn mellom 3-6 år, med team Bjørn, Rødrev, Fjellrev  og Hare.

    Trine Waag Strømsvik er styrer i barnehage

    Simon Engen Aag er pedagogisk leder og stedfortreder

    Alle teamene har 1 pedagogisk leder og 1-2 fagarbeidere og assistenter. Vi har også flere lærlinger og tar ofte mot studenter. Hvem som jobber påde  ulike teamene finner dere under hvert enkelt team.

    Barnehagen er godkjent som helsefremmende barnehage, trafikksikker barnehage og ren hånd barnehage. Vi har mye fokus på natur og friluftsliv og barns medvirkning. 

    Kontaktinformasjon

    Reipå barnehage ligger i Lyngveien 18 på Reipå.

    Du når oss på følgene telefonnummer:

    • styrers kontor: 75 71 04 70 mobil: 415 40 826

    Telefonnummer på basene:

    • 75 71 04 71 
    • mobiltelefon rødbasen:       906 32 898
    • mobiltelefon grønnbasen1: 906 69 455
    • mobiltelefon grønnbasen2: 906 60 638

    Barnehagen kan også nås på epost:

    styrer:

    Trine Waag Strømsvik

    pedagogiske lederne:

    Therese Steira

    Eldrid Skjold

    Maiken Løbakk Dahl

    Simon Engen Aag

    Lene-Mari Antonsen Wallmann

    Monica Sahl Rommetveit

    Åpningstider

    Mandag til fredag kl. 07.00 - 16.30

    Vi har åpent hele året, med unntak av røddager og planleggingsdager.

    Planleggingsdager finner du i barnehageruta.

    Team Bjørn

    Informasjon

    Dette teamet består av 11 barn født i 2014:

    • Simon Engen Aag(pedagogisk leder 100 %
    • Wenche Myhre (assistent 100 %)
    • Kariann Furulunn (fagarbeider 100 %)

    Periodeplaner

    Her vil vil legge periodeplaner etterhvert som de blir ferdige. 

    PERIODEPLAN september- bjørn.doc

     EVALUERING AV PERIODEPLAN september- (1).doc

    Team Rødrev

    Informasjon

    Dette teamet består av 10 barn født i 2015.

    De voksne som jobber på dette teamet er:

    • Eldrid Skjold (pedagogisk leder 100 %)
    • Anita Wallmann (50 % fagarbeider) sykemeldt
    • Greta Bjørklund (60 % fagarbeider) 
    • Solrunn Aradottir (vikar for Anita 2-3 dager pr uke)
    • Ragnhild Olsen (100 % fagarbeider)
    • Solveig Torseth (40 % spesialpedagog)
    •  
       

       

    Periodeplaner og evalueringer

    Her vil vil legge periodeplaner og evalueringer av disse etterhvert som de blir ferdige. 

    Periodeplan rever første periode (1).docx

    Periodeplan reveteamene november 19.docx

    Evaluering periode dinosaur rever (1).docx

     

     

     

    Team Fjellrev

    Informasjon

    Dette teamet består av 10 barn født i 2015 

    De voksne som jobber på dette teamet er:

     

    • Maiken Løbakk Dahl (100 % pedagogisk leder)
    • Synnøve Benonisen (100 % vikar)
    • Solveig Torseth (40 % spesialpedagog)
    • Marte K. Sætherskar lærling 100 %

    Periodeplaner og evalueringer

    Her vil vil legge periodeplaner og evaluering av disse etterhvert som de blir ferdige. 

    Periodeplan rever første periode (1).docx

    Periodeplan reveteamene november 19.docx

    Evaluering periode dinosaur rever (1).docx

    Periodeplan fjellrever januar 20 (1).docx

     

     

     

    Team Hare

    Informasjon

    Dette teamet består av 9 barn født i 2016 og 1 barn født i 2017

    De voksne som jobber på dette teamet er:

    • Lene-Mari Antonsen Wallmann (60 % pedagogisk leder)
    • Annveig Falk Olsen (80 % fagarbeider)
    • Elin Olsen (60 % assistent) sykemeldt
    •  Solrun Aradottir vikar for Elin.

     

    Periodeplaner evalueringer

    Her vil vil legge periodeplaner og evaluering av disse etterhvert som de blir ferdige.  

    Periodeplan for hare oktober. (1).doc

    Evaluering av periodeplan for september og oktober (1).doc

    Periodeplan Hare Januar og februar (1).docx

     

    Team Mus

    Informasjon

    Dette teamet består av 10 barn født i 2017

    De voksne på teamet er:

    • Monica Sahl Rommetveit (100 % pedagogisk leder)
    • Christine Edvardsen (100 % fagarbeider) sykemeldt
    • Lena Elise Nymo (100 % fagarbeider)
    • Hilde Olsen (vikar 100 %)
    • Marie Rommetveit er vikar på rødbasen ved behov

    Periodeplaner og evalueringer

    Her vil vil legge periodeplaner og evalueringer av disse etterhvert som de blir ferdige.  

    Periodeplan mus og marihøne september-oktober 2019 (1).docx

    Mus og Marihøne november og desember 2019 (3).docx

    mus EVALUERING AV september og oktober (3).docx

    EVALUERING AV Mus nov og des 2019 (1).docx

    Periodeplan rødbasen jan 2019 (1).docx

     

    Team Marihøne

    Informasjon

    Dette teamet består av 7 barn født i 2018 og 1 barn født i 2017

    De voksne på teamet er:

    • Therese Steira (90 % pedagogisk leder) 50 % sykemeldt
    • Astrid Antonsen (80 % fagarbeider)ansvarlig på teamet når Therese er borte
    • Monica Jensen (60 % fagarbeider)
    • Linda Tverå (70 % fagarbeider)
    • Marie Rommetveit vikar 50 % i Therese sine vakter

    Periodeplaner og evalueringer

    Her vil vil legge periodeplaner og evalueringer av disse etterhvert som de blir ferdige.

    Periodeplan mus og marihøne september-oktober 2019 (1).docx 

    Mus og Marihøne november og desember 2019 (3).docx

    mus EVALUERING AV september og oktober (3).docx

    EVALUERING AV Mus nov og des 2019 (1).docx

    Periodeplan rødbasen jan 2019 (1).docx

     

     

    Årsplan og andre plan

    D Årsplan 2019-2020.docx

    Trivselsplan for Reipå barnehage

    Handlingsplan for foreldresamarbeid

    årsmelding Meløybarnehagene 2018 (1).docx

    Ny i barnehagen

    Oppstart og tilvenning

    Når barnet ditt har fått barnehageplass hos oss, vil dere motta et brev fra oss som inneholder et velkomstbrev, et informasjonshefte og noen tillatelsesskjema. Dette er det lurt å sette seg inn i før barnet starter i barnehagen.

    Dere er også hjertelig velkommen til å komme innom barnehagen på besøk i forkant av oppstart. Da kan dere få en omvisning og dere og barnet får møte barn og voksne som er i barnehagen fra før.

    Når barnet starter i barnehagen får det en egne garderobehyller med plass til klær, sko og utstyr. Ytterklær pg skotøy må tas med hjem den siste dagen i hver uke. Har barnet barnevogn i barnehagen kan denne stå i barnehagens vognrom.

    Tilvenning:

    Når barnet begynner i barnehagen bruker vi ofte de første 5 dagene til en tilvenningsfase for barnet(varigheten vurderes ut fra hver enkelt barns behov). De 3 første dagene må dere være sammen med barnet. I løpet av disse dagene får vi muligheten til å bli kjent med dere, og dere får oppleve barnehagen fra innsiden. Barnet har faste voksne på sitt team som tar ekstra vare på barnet den første perioden spesielt.

    Dag 1:

    Dere kommer til barnehagen og blir i 2-4 timer. Denne dagen brukes til å bli litt kjent med hverandre og basen. Første dagen skal foreldrene være i barnehagen hele dagen.

    Dag 2 og 3:

    Dere kommer etter avtale med personalet og blir i 3-5 timer. Dagen avsluttes ut fra barnets behov. Barnet kan eventuelt også sove i barnehage. Foreldrene legger barnet disse dagene.

    Dag 4 og 5:

    Etter avtale med ped.leder.

    En av disse dagene får dere tilbud om oppstartssamtale med deres pedagogiske leder.  Dersom barnet blir trist eller urolig den første perioden det er alene i barnehagen, tar vi kontakt med dere. Det er derfor viktig at vi kan nå dere på telefon.

    Bringing og henting:

    Bruk gjerne litt tid på morgenen hvis du har mulighet til det. Si tydelig i fra til barnet når du går. Blir barnet lei seg, får det trøst og støtte av de voksne på teamet. Når du har sagt "hadet" er det viktig at du går og ikke trekker ut tiden, det gjør det verre for barnet.

    Det er viktig å sette av nok tid når du skal hente barnet. Dette fordi du må ha anledning til å snakke med de ansatte, lese informasjon som henger oppe, og la barnet ditt få tid til å avslutte en lek/aktivitet.

    Noen tips:

    Les informasjon du har fått utdelt, sett deg inn i barnehagens hjemmeside og se på oppslagstavler.

    Hvis dere lurer på hvordan barnet har det, er det bare å ringe til oss.

    Dersom barnet ikke kommer i barnehage, er syk eller skal ha fri, vil vi gjerne ha beskjed om dette på forhånd eller samme dag innen kl.930.

    Still alle spørsmål du måtte ha, ingen spørsmål er for små eller for rare, vi er her for deg og barnet ditt.

    Si fra om det er noe du ikke er fornøyd med, det vi får vite om kan vi gjøre noe med.

    Vi er også glade for postive tilbakemeldinger.

    Vi ser frem til å møte barnet og deg/dere og håper dere får en fin tid hos oss:-)

    Informasjonshefte om barnehagen

    Informasjonshefte om Reipå barnehage finne du her:

    Informasjonshefte.docx

    Skjema som fylles ut ved oppstart eller ved endringer underveis.

    Barnehagens tillatelsesskjema

    Viktige telefonnumer

    Erklæring om helsetilstand for barn

    Bekledningstips

    I barnehagehverdagen er barna innom mange aktiviteter inne og ute. Det er viktig at barna har tilstrekkelig med klær tilegnet de forskjellige aktivitetene og årstidene. Vær nøye med å merke barnas klær, sko og andre eiendeler. Det er håpløst for oss ansatte å holde rede på klær og sko hvis det ikke er navn på. Vi tar ikke ansvar for bortkomne eiendeler. I barnehagen vår har vi litt liten garderobeplass, og må derfor ha et system som fungerer. Det vil si at vi oppbevarer aktuelle klær for den aktuelle sesongen i barnehagen. Alt annet skal barna ha hjemme.

    Her er ei liste over hva som skal være på hvilken plass i garderobene.

    Vår, sommer og høst:

    Knagg i yttergang: Regnklær med strikk under foten og parkdress (evt bukse og jakke)

    I kurven: tynn lue, regnvotter, tynne votter, halsvarmer evt solbriller.

    Ett par gode sko og støvler plasseres på skohylle og på gulvet under knaggen til barnet.

    Seinhøst, vinter og tidlig vår:

    Knagg i yttergang: Vinterdress med strikk under foten, regnklær.

    I kurven: 1 tynn lue, 1 tykk lue, 2 par votter, 1 par regnvotter, halsvarmer.

    Ett par gode vintersko og ett par forede støvler (feks cherrox)

    Hele året:

    Hylle i innergarderoben: Mellomplagg i ull eller fleece, ullsokker

    Kurv i innergarderoben: Skal alltid inneholde truser, sokker, longs, t-skjorte, genser og bukse.

    På knaggen  i innergarderoben henges ytterklær og sekk.

    Når vi er ute i all slags vær, kler vi barna etter trelagsprinsippet.

    Det vil si at vi har ett lag innerst mot kroppen. Her anbefaler vi ull!

    Ett mellomlag bestående av ull eller fleece. Ytterplagg bestående av regnklær, dress eller annet egnet plagg som er vind- og vanntett.

    På beina anbefaler vi ullsokker. Tynne ullsokker på milde dager og tykkere ullsokker, evt to lag på kalde dager.

    Råd og utvalg

    Foreldreutvalgte for barnehager (FUB)

    FUB er et selvstendig rådgivende organ for og med foreldre med barn i barnehagen. FUB er også en høringsinstans for Kunnskapsdepartementet i saker om samarbeid mellom hjem og barnehage. FUB skal gjennom informasjon og veiledning overfor foreldrene, styrke foreldreengasjementet og foreldreinnflytelsen i barnehagen.

     FUB skal jobbe etter følgende hovedmål:

    "Samarbeidet mellom hjem og barnehage skal bidra til at alle barn i barnehage får et best mulig tilbud."

    FUBs oppdrag:

    FUB er et selvstendig rådgivende organ for departementet i saker om samarbeid mellom hjem og barnehage. FUB skal arbeide for et godt samarbeid mellom hjem og barnehage og skal ivareta foreldrenes interesser i barnehagesammenheng.

    FUB skal videre styrke foreldreengasjementet og foreldreinnflytelsen i barnehagen - gjennom informasjon og veiledning overfor foreldrene. Kunnskapsdepartementet har fått et uavhengig rådgivende organ som kan representere foreldrene nasjonalt i ulike høringer og arbeider. Bakgrunnen for opprettelsen av FUB, var ønske om at foreldrene skal synliggjøres i barnehagepolitiske saker.

    Mer informasjon om FUB finner du på deres nettside.  Og i deres informasjonsbrosjyre som du finner her.

    Barnehagens foreldreutvalg (FAU)

    For å sikre samarbeid med barnas hjem skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.

    Foreldrerådet består av foreldrene / de foresatte til alle barna i barnehagen og skal fremme deres fellesinteresser og bidra til samarbeidet. FAU (foreldrenes arbeidsutvalg). I Reipå barnehage kan det velges 2 representanter med vara. Begge basene skal være representert.

     FAU:

    Representant

     

    Ninja Grytvik-Antonsen (Rødbasen)

    vara: Synnøve Benonisen

     

    Hege Brun(grønnbasen)

     

     vara: Andreas Heide

     

    Leder for FAU er ansvarlig for at det blir avholdt foreldrerådsmøter og evt temamøter etter behov og initiativ fra de øvrige foreldrene.

    Samarbeidsutvalget (SU)

    Samarbeidsutvalget SU består av:

    • to foreldre representanter med vara – valgt av foreldrerådet

    • to ansatte representanter med vara - valgt av personalgruppa

    • en eier representant – valgt av Meløy kommune

    Barnehagens styrer har møte,- uttale og forslagsrett, samt informasjonsplikt i samarbeidsutvalget. Styrer kan utpekes til sekretær for samarbeidsutvalget

    SU- Samarbeidsutvalget Medlemmer:

    Representant

    Medlem

    Vara

    Foreldr

     Ninja Grytvik-Antonsen (rødbasen)

    Synnøve Benonisen

     

     Hege Brun (grønnbasen)

    Andreas Heide

     

     

     

    Ansatte

    Astrid Antonsen

     Monica Sahl Rommetveit
     

    Simon Engen Aag

    Kariann Furulunn

     

     

     

    Eier Meløy Kommune

       

     

     Samarbeidetsutvalgets oppgaver:

    • Være et rådgivende, - kontaktskapende og samordnende organ for foreldrene, personalet og eier

    • Skal være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag

    • Skal godkjenne barnehagens årsplan / langtidsplan

    • Skal fremme kontakt mellom barnehagen og lokalsamfunnet

    • Komme med synspunkter til forandringer innenfor budsjettrammen

    • Se til at barnehagen drives innenfor rammen av barnehageloven, barnehagens vedtekter og budsjett

    • Uttale seg om endringer i vedtekter for Meløy kommunes barnehager

    Avstemmingsregler: Dersom det foretas avstemming har hver representant en stemme, og vanlig flertallsvedtak gjelder. Ved stemmelikhet har lederen dobbeltstemme. Styrer har møte, tale og forslagsrett i SU, men ikke stemmerett.

    Taushetsplikt: Alle SU- medlemmer må skrive under taushetsløftet.

    Møter og referater

    Her finner du referater fra møter i barnehagen samarbeidsutvalg og foreldremøter etterhvert som de er klare.   

     Foreldremøte rødbase 19.09 (1) (1).docx  

     Referat foreldremøte grønnbasen (1).docx

    Reveteamets referat fra foreldremøte 18.09.19 (1).docx

    mat i Reipå barnehage.pdf

     

    Gode tips og råd

    Bekledningstips 

    I barnehagehverdagen er barna innom mange aktiviteter inne og ute. Det er viktig at barna har tilstrekkelig med klær tilegnet de forskjellige aktivitetene og årstidene. Vær nøye med å merke barnas klær, sko og andre eiendeler. Det er håpløst for oss ansatte å holde rede på klær og sko hvis det ikke er navn på. Vi tar ikke ansvar for bortkomne eiendeler. I barnehagen vår har vi litt liten garderobeplass, og må derfor ha et system som fungerer. Det vil si at vi oppbevarer aktuelle klær for den aktuelle sesongen i barnehagen. Alt annet skal barna ha hjemme.

    Her er ei liste over hva som skal være på hvilken plass i garderobene.

    Vår, sommer og høst:

    Knagg i yttergang: Regnklær med strikk under foten og parkdress (evt bukse og jakke)

    I kurven: tynn lue, regnvotter, tynne votter, halsvarmer evt solbriller.

    Ett par gode sko og støvler plasseres på skohylle og på gulvet under knaggen til barnet.

    Seinhøst, vinter og tidlig vår:

    Knagg i yttergang: Vinterdress med strikk under foten, regnklær.

    I kurven: 1 tynn lue, 1 tykk lue, 2 par votter, 1 par regnvotter, halsvarmer.

    Ett par gode vintersko og ett par forede støvler (feks cherrox)

    Hele året:

    Hylle i innergarderoben: Mellomplagg i ull eller fleece, ullsokker

    Kurv i innergarderoben: Skal alltid inneholde truser, sokker, longs, t-skjorte, genser og bukse.

    På knaggen  i innergarderoben henges ytterklær og sekk.

    Når vi er ute i all slags vær, kler vi barna etter trelagsprinsippet.

    Det vil si at vi har ett lag innerst mot kroppen. Her anbefaler vi ull!

    Ett mellomlag bestående av ull eller fleece. Ytterplagg bestående av regnklær, dress eller annet egnet plagg som er vind- og vanntett.

    På beina anbefaler vi ullsokker. Tynne ullsokker på milde dager og tykkere ullsokker, evt to lag på kalde dager.

    Barn og samlivsbrudd

    Et samlivsbrudd mellom foreldre er en omveltning for alle i familien ikke minst de yngste barna. Barnehagebarn kan ikke på samme som eldre barn og voksne forstå hva et samlivsburdd er, og hvorfor det skjer. Her er litt informasjon om hvordan barn kan reagere ved et samlivsbrudd, og hva foreldrene kan gjøre for å støtte barna.

    Barns reaksjoner:

    Barns reaksjoner ved et samlivsbrudd kan variere mye. De aller fleste barn viser likevel en eller annen form for reaksjon på en slik omfattende hendelse. Noen barn viser kun mindre reakasjoner. For de fleste barna går det likevel bra på sikt.

    Noen av de vanligste reaksjonene hos små barn er:

    • sinne
    • frustrasjon
    • sorg
    • tilbaketrekking
    • engstelse og usikkerhet
    • klenging
    • konflikt med andre barn og voksne
    • hodepine
    • vondt i magen
    • andre kroppslige reaksjoner

    Foreldre og ansatte i barnehagen kjenner barnets atferd godt, og vil fort merke hvordan hvert enkelt barn kan endre seg.

    Hva kan foreldrene gjøre for å lette på situasjonen?

    Hvor godt barnet tilpasser seg ved et samlivsbrudd, er i stor grad avhengig av hvor godt foreldre og barnehageansatte klarer å samarbeide til barnets beste etter bruddet. De voksne i barnets nærmeste omgivelser er de som kan hjelpe barna å forstå og bearbeide alt det nye.

    Ofte har foreldre ulike tolkninger av hva som førte til bruddet og hvordan den nye situasjonen er. Det er viktig at foreldrene kommer frem til felles grunnleggende informasjon, eller en felles historie de kan fortelle til barnet.

    Huskeregler:

    • Informer barnehagen om bruddet på et tidlig tidspunkt
    • Forsøk å unngå at er vitne til konfliker mellom dere som foreldre
    • Snakk fint om tidligere samboer/ektefelle til barnet
    • Et godt samarbeid mellom mor og far er gunstig for barnet ved at barnet slipper å være lojal mot to parter som er i konflikt.
    • Vær lydhør overfor barnets reaksjoner, og hjelp barnet å bearbeide og forstå vanskelige følelser.
    • Gi barnet trygghet på at du alltid vil være glad i barnet selv om dere ikke lengre skal bo i samme hus.
    • Samarbeid med barnehagen om hvilken informasjon barnets skal få.
    • Barnehagen representerer rutiner, ro og trygghet. Bruk barnehagen som en ressurs, og prøv å samarbeide til barnets beste.
    • Forsøk å møte til felles foreldresamtaler.
    • Ha gode avtaler for samarbeid om praktiske løsninger om rundt henting og klær/skriftetøy.
    • La barnet snakke med andre nære voksne ut fra egne initiativ.

    (Denne informasjonen er henter fra et opplegg fra pedlex som heter ett barn - to hjem, informasjonsfolder til foreldre om barn og samlivsbrudd. Folderen kan dere få hos barnehagen)

    Under finner du:

    Retningslinjer for skoler/sfo og barnehager i Meløy, for samarbeid med foreldre som ikke bor sammen.

    Retningslinjene inneholder også skjema som kan fylles ut. Du finner dem her:

    RETNINGSLINJER FOR SKOLER OG BARNEHAGER I MELØy, foreldre som ikke bor samme

     

    Bildegalleri for barnehagen

    Har vil vi dele bilder gjennom året som viser litt av aktivitetene vi driver på med i barnehagen. Det vil ikke legges ut bilder av alle barna her, siden noen foreldre har reservert seg mot deling av bilder på hjemmesida. Vi håper dere koser dere med bildene.

    Her finner dere noen glimt fra desember i barnehagen, med juleforberedelser, Lucia, julebord, grøt og masse kos.

    Halloween uke i barnehagen

     Siste uka av oktober hadde vi halloween uke i barnehagen. Ser ser du noen glimt av det vi gjorde da, vi hadde til og med besøk av ei ekte heks. 

    Basar i barnehagen

    24.oktober hadde vi basar i barnehagen. 185 stykker deltok og vi hadde en fin stund sammen små og store. 7.600 kroner ble levert til flyktninghjelpen fra barnehagen. Her ser du noen glimt fra selve dagen og fra forberedelsene til basardagen. 

     

    Bjørner og harer på Tuventurer i høst. 

     

     

     

    Bilder fra revetur på Tuven 15.oktober

    Reipå barnehage

    Besøksadresse:

    Lyngveien 18
    8146 Reipå

    Telefon: 75710470

    Sist endret: 20.01.2020