Du er her: Forside / Varsling - Politikk og administrasjon

Varsel til innbyggere

Innhold

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?


    Meløy kommune benytter Varsling 24 for å varsle innbyggerne.

    Meløy kommune benytter Varsling 24 for å varsle husstander og bedrifter i et geografisk område om hendelser via SMS og e-post.

    Varsling 24 varsler via SMS, e-post og talemelding til fasttelefon. Meldingen sendes som SMS til mobiltelefon og epost til innbyggere over 16 år i en husstand og alle kontaktpersoner i en bedrift. 

    Alle enheter i et borettslag/ sameie blir også varslet. Forutsetningene er at beboerne er oppført i Folkeregisteret med riktig adresse og at de har kontaktinformasjon i Kontaktregisteret. 

    Her leser du mer om tjenesten fra Varsling24

    Når sender kommunen ut varsel?

    Meløy kommune informerer innbyggerne digitalt ved hendelser der dette er hensiktsmessig. Det kan være ved kokevarsel, vannavstenging, stengte veier, evakuering, vaksinasjon, eller andre generelle servicemeldinger eller hendelser som krever rask informasjon til alle innbyggerne. 

    Slik finner vi deg

    Varsling 24 benytter ulike registere for å identifisere og innhente kontaktinformasjon for innbyggere i en husstand og kontaktpersoner i en bedrift. 

    • Folkeregisteret (Skattedirektoratet)
    • Kontakt- og reservasjonsregisteret (Digitaliseringsdirektoratet)
    • Enhetsregisteret (Brønnøysundregisteret)
    • Tilleggsregisteret (varslemeg.no)
    • Matrikkel

    Har du ikke blitt varslet?

    Har du ikke mottatt vårt varsel, ber vi deg sjekke at din informasjon er korrekt i registrene. 

    • Privatpersoner må sjekke Folkeregisteret og Kontakt- og reservasjonsregisteret. 
    • Bedrifter må sjekke Enhetsregisteret

    Har du feil opplysninger er det ditt ansvar å oppdatere registreringene. Varsling 24 har ingen tilgang til å gjøre oppdateringer på vegne av privatpersoner eller bedrifter. 

    Her kan du sjekke at din oppføring er korrekt

    Ønsker du å motta varsel på en annen adresse?

    Tilleggsregisteret kan benyttes av både privatpersoner og bedrifter som ønsker å motta varsler på en annen adresse en den adressen som er oppført i de offentlige registrene. 

    • Har din bedrift behov for varsling til andre telefoner enn de som står oppført i de offisielle registrene?
    • Er du pårørende og har du eldre foreldre som ikke har oppføring i Kontakt- og reservasjonsregisteret?
    • Bor du på en annen adresse enn den som står i Folkeregisteret?
    • Har du hemmelig nummer?

    Her kan du registrere en tilleggsoppføring

    Merk: Du er selv ansvarlig for de opplysninger som registreres i Tilleggsregisteret. Om du eller din bedrift flytter er det ditt ansvar å oppdatere Tilleggregisteret. Dersom du flytter til en annen kommune, husk å sjekke om din nye bostedskommune benytter Varsling 24.

    Om du bytter e-postadresse eller får nytt mobilnummer er det også ditt ansvar å oppdatere Tilleggregisteret.

    Sårbare virksomheter

    For sårbare virksomheter, dvs bedrifter som er avhengig av vann og vannkvalitet, for å drive sin virksomhet, vil det være ekstra viktig å få varsel om endring i vannkvalitet, stenging av vann og lignende. Disse bør registrere seg i tilleggsregisteret

    Eksempler på denne type virksomheter:

    • Sykehus og medisinske sentre
    • Alders- og sykehjem
    • Leger og tannleger
    • Barnehager og skoler
    • Næringsmiddelprodusenter
    • Restauranter og kaféer

    Ved registrering må du velge en «gruppe». Dette vil sikre at du blir prioritert mottaker ved utsendelse av varsling fra kommunen. Det betyr at du vil være blant de første som mottar melding ved en hendelse. 

    Vakttelefon vei, vann og avløp

    Ved akutte feil på vei, vann og avløp meldes disse til: 
    Telefon: 977 61 920/ 905 13 266

    Du kan også kontakte Veiledningssenteret ved Meløy rådhus:

    • Mandag til fredag kl. 08.00-15.30
    • Telefon 75 71 00 00 (mandag til fredag kl. 12.30-14.30)
    Sist endret: 04.12.2023