Eiendomsskatt i Meløy
På denne siden finner du informasjon som gjelder eiendomsskatti Meløy kommune.
Eiendomsskattekontoret
Eiendomsskattekontoret drives av firmaet eSkatt fra og med 1. mars 2025. eSkatt har taksert og besiktiget samtlige eiendommer i Meløy kommune i forbindelse med takseringen.
Kontakt
Telefon
For henvendelser om eiendomsskatt, ta kontakt med eSkatt på 901 82 375 (innvalg 1). Åpningstider 08 til 16.
For henvendelser om faktura, terminoppsett eller andre kommunale avgifter, ta kontakt med Meløy kommune på 75 71 00 00.
E-post
For skriftlige henvendelser om eiendomsskatt kan dere sende e-post til postmottak@meloy.kommune.no.
Type henvendelse |
Emne i epost |
Klage på takst |
Eiendomsskatt: Klage på takst - gnr/bnr |
Innsyn næringstakst |
Eiendomsskatt: Innsyn næringstakst - gnr/bnr |
Eierforhold |
Eiendomsskatt: Eierforhold - gnr/bnr |
Eiendomsforhold |
Eiendomsskatt: Eiendomsforhold - gnr/bnr |
Søknad om fritak |
Eiendomsskatt: Søknad om fritak - navn på søker. |
Henvendelser kan også sendes på papir til
Meløy kommune
Gammelveien 5
8150 Ørnes
Merk alltid henvendelser med eiendommens matrikkelnummer.
Skattelister
Skattelister for 2024
Skattesatser og betaling av eiendomsskatt
Eiendomsskatten og størrelsen på den blir vedtatt i kommunestyret hvert år i forbindelse med budsjettbehandlingen. Her vedtas også påfølgende års skattesatser, hvorvidt kommunen skal ha bunnfradrag og antall terminer eiendomsskatten skal betales i.
Eiendomsskattens størrelse
Eiendomsskatt = (eiendomsskatteverdi - bunnfradrag) x skattesats
Ulike typer skatteeiendom kan ha forskjellig skattesats og bunnfradrag. Dersom eiendommen består av flere typer, for eksempel både bolig og næring, fastsettes egen verdi for hver type.
Skattesats
Eiendomsskatteloven § 11 sier at den generelle skattesatsen skal være mellom 1 og 7 promille. For bolig- og fritidboligeiendommer skal ikke skattesatsen være over 4 promille. Boligeiendommer får også en reduksjonsfaktor på 30 % etter eiendomsskatteloven § 8 A-2.
Det vil si at alle eiendommer som ikke har en bolig eller fritidsbolig får en skattesats på 7 promille av hele taksten. Dette gjelder blant annet for eiendommer som kun består av en garasje, naust eller liknende. Dette er uavhengig av om det drives næring på eiendommen eller ikke, selv om det skulle fremkomme på faktura og eiendomsskatteseddel. Dette gjelder spesielt for bygningstypene 181-183. Les mer om bygningstyper hos SSB.
Ved sammenføying med boligeiendom vil eiendommen få skattesats og reduksjonsfaktor som boligeiendom. Hvis du ønsker å sammenføye eiendommer må du ta kontakt med avdeling for Plan, utvikling og næring. For eventuelle endringer vil disse påvirke din eiendomsskatt fra og med påfølgende år.
Reduksjonsfaktor for bolig- og fritdseiendom
Fra takstverdien trekkes det en reduksjonsfaktor på 30% for bolig- og fritdseiendom. Det er en lovbestemt reduksjon som skal bidra til at grunnlaget for eiendomsskatten ikke overstiger omsetningsverdien for eiendommen.
Bunnfradrag
I henhold til eiendomsskatteloven kan det gis bunnfradrag for hver selvstendig boenhet som ikke benyttes til næringsformål. Kommunestyret vedtar hvert år størrelsen på bunnfradraget som et kronebeløp.
Skattesats, bunnfradrag og terminer
2025
Skattesatser:
- Generell skattesats: 7 promille
- Skattesats bolig og fritidseiendom: 2 promille
Bunnfradrag: Ingen
Terminer:
- 2 terminer, mars og september.
Se tidligere skattesatser
2024
Skattesatser:
- Generell skattesats: 7 promille
- Skattesats bolig og fritidseiendom: 1 promille
Bunnfradrag: Ingen
Terminer:
- 2, 3, 4, 6 og 12 terminer.
- Hovedterminer i mars og september.
Betaling av eiendomsskatt
Hvem skal betale eiendomsskatt?
Eiendomsskatt skal betales av den som er registrert som eier av eiendommen. Skatten utbetales uavhengig av om det er leilighet, enebolig eller fritidsbolig/hytte.
Når skal eiendomsskatten betales?
Det er to hovedterminer for fakturering av eiendomsskatt. Det er i mars og september. Eiendomsskatten faktureres da samtidig som andre kommunale avgifter. I 2025 faktureres eiendomsskatt i mars og september, selv om du får andre kommunale avgifter fordelt på flere terminer.
Praktisk om eiendomsskatt
Eiendomsskatten er knyttet til eiendommen, ikke person. Dersom flere eier en bolig sammen, må de selv samordne betaling.
Eiendomsskatten for inneværende år skrives ut før 1. mars samme år. Alle som skal betale eiendomsskatt, får en eiendomsskatteseddel.
Se også eSkatt sin hjemmeside for informasjon om eiendomsskatt.
Eiendomsskatt og adresse
Eiendomsskatten er knyttet til eiendommens gårdsnummer og bruksnummer, og eventuelt seksjonsnummer og festenummer. Dette betyr at det i noen tilfeller kan stå en annen adresse en eiendommens faktiske adresse på eiendomskatteseddelen. Dette får vi dessverre ikke endret på.
Eksempel: Har to boenheter samme gårds- og bruksnummer, men har A og B i adressen, vil fagsystemet for eiendomsskatt automatisk hente adressen med A, fordi det er den første bokstaven. Tilsvarende hvis et gårds- og bruksnummer har flere adresser med forskjellige tall eller gatenavn.
Eierforhold
Eiendomsskatt for borettslag
Borettslaget er som eier av eiendommen, ansvarlig for eiendomsskatten og vil motta en samlet regning for hele selskapet. Hvordan kostnaden fordeles på de enkelte andelseierne avhenger av vedtekter i borettslaget/boligaksjeselskapet.
Normalt fordeles kostnadene etter en fordelingsnøkkel basert på forholdet mellom verdiene på boenhetene.
Døde eiere
Vi sender skatteseddel til alle tinglyste eiere av eiendommen. For å unngå at en død eier får skatteseddel, må dere endre tinglysningen av eiendommen. Ta kontakt med Kartverket.
Eiendomsforhold
Andres bygg på din eiendom?
Av tinglysingsloven § 15 fremgår det at den som har grunnbokshjemmel til en eiendom også har grunnbokshjemmel til bygninger som blir oppført på eiendommen, med mindre grunnboken utpeker noen andre til eier av disse. Som hovedregel skal tinglysingsmyndigheten derfor kreve skjøte på bebyggelsen som er signert av hjemmelshaver/grunneier.
Eiendomsskatt for alle oppførte bygg på eiendommen, vil bli rettet mot grunneier (hjemmelshaver), så lenge det ikke foreligger tinglyst festekontrakt. Det er opp til eier av grunnen å finne ut hvem som disponerer bygget, og eventuelt rette krav for betalt eiendomsskatt til vedkommende. Meløy kommune vil ikke blande seg inn i privatrettslige forhold. Det anbefales å lage festekontrakt mellom eier av bygg og eier av grunn. Der hvor det foreligger en tinglyst festekontrakt blir eiendomsskatten rettet mot fester.
På www.seeiendom.kartverket.no får du en oversikt over alle teiger eiendommen består av, i tillegg til alle bygninger som er registrert på eiendommen.
Eiendommer uten areal?
Hvis du har eiendom uten areal, ta kontakt med avdeling for Plan, utvikling og næring for å undersøke om du trenger oppmålingsforretning.
Informasjon om takseringsperioden 2024 - 2033
Kommunestyret vedtok desember 2022 at det innføres eiendomsskatt på all eiendom i Meløy kommune. Takseringsprosjektet startet i 2023 og ble fullført i 2025, etter at det i 2024 ble brukt skatteetatens boligverdier.
På vegne av Meløy kommune har firmaet eSkatt AS gjennomført besiktigelse og taksering av alle eiendommer. Samtidig har de også kontrollert og oppdatert matrikkelen til kommunen.
Takstperioden går fra 2024 til 2033. Alle vesentlige endringer på eiendom etter 1.1.2024, som har innvirkning på skattegrunnlaget blir taksert på samme måte. Det kan for eksempel være bygninger som er ferdigstilt eller revet, fradeling eller sammenføying av eiendommer eller lignende. Endringer og nye takster på disse eiendommene gjelder da fra og med 1. januar det påfølgende året endringen ble registrert ferdigstilt.
Retningslinjer og sonekart
Sakkyndig nemnd vedtok Retningslinjer for eiendomsskattetaksering av fast eiendom 26. februar 2024. Disse er gjeldende i 10 år.
Nemder for eiendomsskatt
Sakkyndig nemnd er oppnevnt av kommunestyret og følger valgperioden.
Sakkyndig nemnd
Det er sakkyndig nemnd som etter loven fastsetter takst på eiendommene, og er ansvarlig for takseringsretningslinjene.
Sakkyndig nemnd er i første instans for klagebehandling, dersom du klager på eiendomsskatten.
Faste medlemmer:
- Stein-Gaute Endal - leder
- Kai Nymo
- Elin Danielsen
Varamedlemmer:
- Svein Bjarne Mindrum
- Siril Amalie Karoline Vedal
- Thomas Værnes Moen
Klagenemnd
Sakkyndig klagenemnd for eiendomsskatt er klageorgan i alle saker.
Faste medlemmer:
- Kristian Hammer Olsen - leder
- Alf Jostein Bergem-Tinnan
- Anne Lene Kjærvik
- Frank Holdal
- Magne Olav Pedersen
Varamedlemmer:
- Harry Johan Birkelund
- Trond-Olav Johansen
- Vidar Breivik
- Ida Johnsen
- Siri Kaspara Langskjær
Fritak for eiendomsskatt
Eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt - § 7
All kommersiell virksomhet skal betale skatt på vanlig måte.
Kommunestyret kan gi helt eller delvis fritak for eiendommer som oppfyller kriteriene i eiendomsskatteloven. I Meløy kommune gis det helt eller delvis fritak til:
- Eiendom til organisasjoner eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten.
- Bygninger som har historisk verdi.
Fritak etter § 7 bokstav a
For eiendomsskatteloven § 7 a er det i hovedsak kun følgende som kan få fritak for eiendomsskatt:
- Eiendommer som er eid av stiftelser eller institusjoner som er til nytte for kommunen, fylket eller staten.
- Av disse er det kun eiendomer, eller deler av eiendommer, der det drives ikke-kommersiell virksomhet som arbeider innenfor livssyn, helse, sosialt arbeid, oppvekst, idrett og kultur, som kan få fritak.
Eiendommen må eies direkte av søker - det er ikke tilstrekkelig med disposisjonsrett.
De aktuelle institusjonene vil ofte kunne karakteriseres som allmennyttige, men dette er i seg selv ikke et vilkår for adgangen til å frita. Det er imidlertid en forutsetning at hovedformålet ikke er å gi forretningsmessig overskudd. Fritak gis ikke hvis det bidrar til en konkurransevridning i forhold til private foretak.
Ved mottatt søknad gjøres det en helhetsvurdering av blant annet:
- om stiftelsen/institusjonen utfører oppgaver som ellers måtte ivaretas av det offentlige.
- om stiftelsen/institusjonen har til formål å gå med overskudd
- om stiftelsen/institusjonen deler ut utbytte til sine medlemmer
- finansieringen av stiftelsen/institusjonen
Fritak etter § 7 bokstav b
Hvilke eiendommer som har historisk verdi avgjøres etter en skjønnsmessig vurdering. Det er ikke eget søknadsskjema for fritak etter § 7 b. Her bes fritakssøker legge ved dokumentasjon som understøtter søknaden.
Eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt - § 5
I henhold til eiendomsskatteloven er det en del eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt. Dette gjelder blant annet kommunens egne eiendommer, enkelte eiendommer som staten eier, og landbrukseiendommer som aktivt driver med jord- og skogbruk. Den fullstendige oversikten over hvilke typer eiendommer som skal fritas finnes i eiendomsskatteloven § 5.
Informasjon om hvilke eiendommer som har fått fritak får gjennom eiendomsskattelistene, som legges ut i forbindelse med utskriving av eiendomsskatt. Du kan også få informasjon ved utsendelse av takstmelding for nye eller endrede eiendommer.
Klage på eiendomsskatt
Det er ulike fremgangsmåter for å klage på eiendomsskatten, avhengig av om eiendommen er taksert gjennom kommunal taksering eller om det er brukt boligverdier fra skatteetaten.
Klager skal sendes til postmottaket. Andre henvendelser om eiendomsskatt skal sendes til postmottak@meloy.kommune.no
Klage på kommunal taksering
Klage på kommunal taksering for eiendomsskatt sendes til postmottak@meloy.kommune.no.
Gi e-posten emnet "Klage på eiendomsskatt xx/xxx (Gnr/bnr)"
Eller på papir til
Meløy kommune
Gammelveien 5
8150 Ørnes
Når kan jeg klage?
Alle eiendommer får tilsendt skatteseddel som viser beregnet eiendomsskatt. Dette gjøres før 1. mars hvert år, og klagefristen er 6 uker fra skatteseddelen sendes ut.
Eierskifte som skjer etter utløpet av klagefristen gir ikke den nye eieren noen forlenget rett til å klage. Dette er ikke til hinder for at beregningsfeil, skrivefeil, feil på antall boenheter og lignende kan rettes senere, i henhold til § 17 i eiendomsskatteloven. Den nye eieren kan be om kopi av eiendomsskatteseddelen som ble sendt til den gamle eieren.
Hvem har klagerett?
Utgangspunktet er at det er kun eier som kan klage.
Unntak:
- Hvis en leietaker etter leieavtalen skal betale eiendomsskatten, har også leietakeren klagerett, selv om skattekravet ikke er rettet mot hen.
- Festeforhold: Fester av bolig og fritidseiendom betraktes alltid som skattemessig eier av tomten. Det vil si at festeren regnes som skatteyter for både bygninger og grunn, og er klageberettiget.
Krav til klagens innhold
- Klagen skal være skriftlig og undertegnet
- Vedtaket som påklages må identifiseres
- Må andi hvilken endring som ønskes
Betaling av eiendomsskatt ved klage
Selv om du har klaget på eiendomsskatten må du betale regningen du har fått. Får du medhold i klagen, får du tilbake det du har betalt for mye.