Du er her: Forside / Seksjonering

Seksjonering

Gammelveien 5, 8150 Ørnes

Innhold

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?


    Hva er seksjonering?

    Seksjonering benyttes der en eiendom består av flere selvstendige eierenheter som skal selges eller pantsettes hver for seg, og der det ikke er naturlig å dele eiendommen på vanlig måte ved en delingsforretning. En seksjonering kan bestå av 2 typer seksjoner; boligseksjoner og næringsseksjoner.

    Typiske eiendommer som seksjoneres er leilighetsbygg i flere etasjer, forretningsgårder, rekkehus, tomannsboliger eller en blanding av forretninger og leiligheter.

    Alt som ikke er private seksjoner på en seksjonert eiendom er fellesareal. Dette gjelder all bygningsmasse som ikke er på innsiden av de enkelte boligene eller tilhørende uteareal og fellesarealer i bygg, som for eksempel vei, parkering, tak, utvendig fasade, heiser, korridorer med mer. Alle seksjonseierne er del av et sameie, og har en andel i dette fellesarealet.

    For seksjonert uteareal er det krav om oppmåling for at seksjonsbegjæringen skal kunne bli godkjent. Gebyr for oppmålingsforretningen vil komme i tillegg til seksjoneringsgebyret.

    Dele opp hus eller større bygninger i flere enheter

    Om du er eier av en tomt der det er ønske om å dele opp nybygg eller eksisterende bygning(er) i flere enheter, må du sende søknad om seksjonering til kommunen.

    Eierseksjonering egner seg blant annet for oppdeling av boligblokker, rekkehus og to- og firemannsboliger. Hver seksjon blir en selvstendig juridisk enhet som kan selges, kjøpes og belånes uavhengig av resten av eiendommen og de andre seksjonene. Seksjonene kan brukes både til bolig- og næringsformål, men må være i samsvar med kommunens arealplan, som bestemmer hva slags utbygging området kan brukes til. Om man seksjonerer utearealer på tomta kreves det at det avholdes en oppmålingsforretning.

    Hvem kan søke om seksjonering?

    Hus- og bygningseiere kan sende søknad om seksjonering til kommunen.

    Seksjonene du planlegger må være i samsvar med kommunens arealplan for området. Krever seksjoneringen bygningsmessige endringer, må disse være godkjent etter plan- og bygningslovens regler for sitt formål (bolig eller næring).

    For eksisterende bygninger må pålagte bygningsmessige tiltak være gjennomført før seksjonering kan skje. Hver enkelt seksjon må være en del av bygningen, men ha sin egen inngang og være avgrenset fra de øvrige seksjonene på en fornuftig måte.

    Hvordan søke?

    Ny eierseksjonslov trådde i kraft 1. januar 2018. Nye søknadsskjemaer må benyttes. Om du bruker skjemaer som er utformet etter tidligere versjon av eierseksjonsloven vil saken bli avvist av Kartverkets tinglysing.

    Bruk skjemaet under og send til Meløy kommune på e-post eller brev.

    Søk seksjonering

    Følgende må vedlegges søknaden:

    • søknad om seksjonering (3 eksemplarer) - må være signert av hjemmelshaver(e) eller fullmaktshaver
    • situasjonskart (3 eksemplarer) – skal vise eiendommens bygninger og uteareal (felles og/eller eksklusivt)
    • plantegninger (3 eksemplarer) – skal vise fordeling mellom seksjonene og eventuelt fellesareal/tilleggsarealer i bygnings
    • vedtekter (1 eksemplar)

    Hvis aktuelt:

    • beliggenhetskontroll (ved nybygg)
    • navneliste over beboere (ved seksjonering av eksisterende bebyggelse)
    • skriftlig samtykke fra urådighetshaver, dersom det er en tinglyst urådighet på eiendommen

    Ved seksjonering med eksklusivt uteareal skal følgende også vedlegges:

    • rekvisisjon av oppmålingsforretning
    • fil med digitale seksjonsgrenser/grensepunkter

    Reseksjonering

    Ved endring av seksjonsoppdelingen av en eiendom, for eksempel en ytterligere oppdeling eller en sammenslåing av seksjoner, kreves reseksjonering. Endringer blir gjort på de aktuelle seksjonene og eventuelt fellesareal, og reseksjoneringen vil erstatte opprinnelig seksjonering.

    Framgangsmåten og krav til dokumentasjon er i stor grad den samme som ved førstegangs seksjonering, men det er noen forskjeller:

    • Det er et eget søknadsskjema for reseksjonering. Ikke bruk samme skjema som ved førstegangs seksjonering.
    • Plantegninger må kun sendes inn ved endringer av inndeling/areal i bygning.
    • Situasjonskart må kun sendes inn ved endringer av inndeling/areal i grunn.
    • Endringer som berører sameiebrøker eller størrelse på fellesareal vil normalt kreve at det legges ved et samtykke fra styret i sameiet.
    • Ved deling eller sammenslåing av seksjoner kreves samtykke fra panthaverne i de aktuelle seksjonene.
    • Vedtekter trenger ikke å være vedlagt.

    Det er mye som kan inngå i en reseksjonering. Dokumentasjon utover det som er nevnt her kan bli krevd i enkelte tilfeller.

    Søk om reseksjonering

    Skjema fylles ut og sendes til Meløy kommune via e-post eller brev.

    Pris

    Seksjonering

    Prisene gjelder for 2024.

    • Tinglysningsgebyr elektronisk kr. 540/ tinglysningsgebyr papir kr 585
    • Tinglysningsgebyret er ikke inkludert i gebyret.

    I de tilfeller seksjoneringen krever egen kartforretning, kommer gebyr for denne i tillegg til gebyret for seksjonering.

     

    Gebyr seksjonering
    SeksjoneringPris kr
    Enkel seksjonering uten befaring 9 360

    Sammensatt seksjonering uten befaring (4 seksjoner eller mer)

    11 700
    Enkel seksjonering med befaring 11 700
    Sammensatt seksjonering med befaring (4 seksjoner eller mer) 14 040
    Saksbehandlingsgebyr for sletting av seksjoner 4 680

     

    Tidsfrister - lov om eierseksjoner

    Kommunen skal behandle seksjoneringssøknaden og registrere seksjonene i matrikkelen innen 12 uker etter at søknaden er mottatt. Ved retting av søknaden løper fristen fra kommunen har mottatt en rettet søknad. Overholder ikke kommunen disse fristene, blir seksjoneringsgebyret redusert med 25 prosent av det totale gebyret for hver påbegynt uke tidsfristen ikke blir overholdt.

    Klage

    Dersom kommunen nekter seksjonering, har du anledning til å klage. Fristen er tre uker fra du mottok kommunens avgjørelse. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.

    Send klagen til den avdelingen som sendte avgjørelsen. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom avgjørelsen ikke blir endret, sender kommunen klagen din videre til departementet.

    Du vil motta svar på klagen når saken er ferdigbehandlet.

    Aktuelt lovverk

    Kontakt oss

    Thomas Spreer
    Oppmålingsingeniør
    Telefon 900 40 318

    Sist endret: 04.12.2023