Du er her: Forside / Nyheter / Kommunestyremøtet 19. september 2024

Lurer du på hvilke saker som ble behandlet i kommunestyret 19. september?

Torsdag 19. september hadde kommunestyret høstens første kommunestyremøte. Grethe Anita Andersen (FrP) satt som fungerende ordfører, med Tore Dybvik (MFF) som settevaraordfører. Her kommer en oversikt over sakene som ble behandlet av kommunestyret.

SAK 064/24 – Merknads- og sluttbehandling av detaljreguleringsplan for Glomfjord Skole.

Meløy kommune vedtok i sak 47/22 den 29. september 2022 en trafikksikkerhetsplan for kommunen. Her ble reguleringsplan for Glomfjord skoleområde tatt inn som en prioritert planoppgave.

I tråd med prioritering i trafikksikkerhetsplanen har Meløy kommune søkt og fått tilsagn om trafikksikkerhetsmidler fra Nordland fylkes trafikksikkerhetsutvalg for utarbeiding av reguleringsplanen. Etter anbudskonkurranse engasjerte Meløy kommune Norconsult AS til å utføre reguleringsarbeidet.

Norconsult AS har på vegne av Meløy kommune utarbeidet forslag til reguleringsplan for Glomfjord skoleområde i to alternativer. Forskjellen mellom de to alternativene er løsning for «drop-off» sone av skoleelevene med tilhørende kjøremønster. Dette drøftes nærmere i planbeskrivelsens kapittel 5.1.4 og 5.1.5.

Detaljreguleringsplanen ble godkjent av kommunestyret.

SAK 065/24 – Reglement for saksbehandling i folkevalgte organer.

Kommuneloven §11-12 bestemmer at kommunestyret selv fastsetter et reglement med regler for saksbehandling i folkevalgte organer. Det reviderte reglementet ble vedtatt i kommunestyremøtet 19. september 2024 og er gjeldende fra samme dag.

SAK 066/24 – Politisk delegasjonsreglement for perioden 2024-2027.

Kommunestyret skal selv fastsette et reglement for hvordan vedtaksmyndighet og innstillingsrett skal delegeres. I tråd med kommunelovens § 5-14 skal dette gjøres innen 31. desember året etter at kommunestyret ble konstituert. Meløy kommunestyre har bedt om at revidert politisk delegasjonsreglement legges fram for politisk behandling i første kommunestyremøte i 2024.

Det reviderte politiske delegasjonsreglementet ble vedtatt for denne valgperioden, med noen endringer. Disse endringene kan du lese mer om i protokollen.

SAK 067/24 – Retningslinjer for behandling av søknader om fritak fra politiske verv.

I kommunestyret sitt møte den 13.06.24, ble sak 053/24 Søknad om permisjon fra politiske verv, behandlet.

Kommunedirektøren påpekte i denne saksutredningen at det skal være høy terskel for å innvilge fritak fra politiske verv. Det viser seg også i behandling av denne saken, at Meløy kommune mangler egen retningslinje for søknad om fritak fra politiske verv. Det er derfor kommunestyret som i den enkelte søknad, skjønnsmessig må vurdere om lovens intensjoner for fritak er oppfylt. Typiske fritaks årsaker vil være helsemessige årsaker, flytting ut av kommunen, lengre utenlandsopphold og store omsorgsoppgaver. Egne retningslinjer er viktig å få på plass, for å sikre likebehandling ved senere søknader.

Punkt 3 i vedtak 053/24 lyder som følger: Kommunestyret ber administrasjonen utarbeide en retningslinje for behandling av søknader om fritak fra politiske verv.

Retningslinjer for behandling av søknader om fritak fra folkevalgte verv ble vedtatt av kommunestyret, og iverksettes fra 19. september 2024.

SAK 068/24 – Orientering fra Barnevernet.

Kommunedirektør gikk igjennom tilstandsrapport om barneverntjenesten i Meløy kommune.

SAK 069/24 – Alkoholpolitisk handlingsplan for perioden 2024-2028.

Kommunen skal utarbeide en alkoholpolitisk handlingsplan med retningslinjer for det alkoholpolitiske arbeidet i kommunen. Planperioden skal følge bevillingsperioden og skal fornyes hvert fjerde år, senest 30. september året etter at nytt kommunestyre tiltrer.

Alkoholpolitisk plan for perioden 2024–2028 er en rullering med mindre revidering av planen som ble vedtatt 7.mai 2020, revidert 25.mars 2021 og 30.mars 2023 i det kommunens mål for arbeid med alkoholpolitikken ikke er endret.

Alkoholpolitisk handlingsplan for perioden 2024-2028 ble vedtatt av kommunestyret.

SAK070/24 – Endret selskapsavtale for Salten kommunerevisjon IKS.

Lov om interkommunale selskaper (IKS-loven) ble endret i mai 2023, og det er fastsatt ny forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for IKS-ene. Det er også fastsatt nye regler for møteoffentlighet, taushetsplikt og antall varamedlemmer for representantskapet. De nye reglene tredde delvis i kraft 1. juli 2023, mens noe har virkningsdato 1. januar 2024.

Med vedtaket i representantskapet for Salten kommunerevisjon IKS sak 8/2024 ber representantskapet om at eierkommunene vedtar vedlagte forslag til ny selskapsavtale for Salten kommunerevisjon.
Kommunestyret i Meløy vedtar vedlagte forslag til ny selskapsavtale for Salten kommunerevisjon IKS.

SAK 071/24 – Revidering av Smittevernplan.

Smittevernplanen er en fagplan og smittevernarbeidet er forankret i Lov om vern mot smittsomme sykdommer (smittevernloven).

Planen skal revideres hvert 4 år (eller oftere ved behov) av kommuneoverlege, og må godkjennes av kommunestyret. Oppdatert versjon av planen skal ligge på kommunens nettsider. Gjeldende plan ble vedtatt i kommunestyremøtet 29. oktober 2020, i sak 88/20.

Denne saken ble utsatt til neste kommunestyremøte.

SAK 072/24 – Sluttrapport for rekrutteringsprosjektet 2022-2024.

Kommunestyret har i Kommuneplanens samfunnsdel vedtatt fem satsingsområder. Ett av dem er “Rekruttering for kvalitet i tjenesteområdene”. Med bakgrunn i dette ble det i sak 87/21 vedtatt oppstart av et toårig rekrutteringsprosjekt som skulle gå fram til sommeren 2024.

23. august 2024 hadde prosjektgruppen sitt siste møte og sluttrapporten er nå klar.

Kommunestyret tar rapporten til orientering.

Publisert: 30.09.2024