Du er her: Forside / Nyheter / stipendordning for sykepleier- og vernepleierstudenter

Stipendordning for sykepleier- og vernepleierstudenter i Meløy kommune

Meløy kommune har gleden av å tilby en stipendordning for studenter som studerer til sykepleier eller vernepleier for studieårene 2024/2025 og 2025/2026. Dette stipendet er en del av vår satsing på å rekruttere og beholde kvalifisert helsepersonell i kommunen.

Stipendbeløp

Stipendet tildeles med kr 50 000,- for hvert studieår, fordelt på kr 25 000,- hvert semester. Stipendet utbetales etterskuddsvis etter hvert semester.

Hvem kan søke?

1. Andreårs heltidsstudenter som kan dokumentere at de har fullført første studieår av sykepleier- eller vernepleierstudiet, og som ønsker å inngå en avtale med Meløy kommune om bindingstid og sommerjobb i 100 % stilling i minst 5 uker sommeren 2025.
  2. Tredjeårs heltidsstudenter som kan dokumentere at de har fullført andre år av sykepleier- eller vernepleierstudiet, og som ønsker å inngå en avtale om bindingstid etter endte studier.
  3. Deltidsstudenter med et fast ansettelsesforhold i Meløy kommune som kan dokumentere at de har fullført minst halve studietiden av sykepleier- eller vernepleierstudiet, og som ønsker å inngå en avtale med Meløy kommune om bindingstid og sommerjobb i 100 % stilling i minst 5 uker sommeren 2025.
  4. Deltidsstudenter som kan dokumentere at de har fullført tredje studieår av sykepleier- eller vernepleierstudiet, og som ønsker å inngå en avtale om bindingstid etter endte studier.
  5. Fast ansatte i Meløy kommune som tar fag for å få sin utenlandske sykepleierutdanning NOKUT-godkjent, og som ønsker å inngå en avtale om bindingstid etter endte studier.

Om ordningen

Ordningen finansieres i hovedsak gjennom fond og tilskuddsmidler. Hvor mange stipend som tildeles hvert år avhenger av tildelte midler. Vi lyser ut 4 stipend for perioden 2024/2025-2025/2026.

Ordningen administreres av HR-avdelingen i samarbeid med kommunalsjef for aktuelt område. Tillitsvalgte medvirker i utvelgelsesprosessen.

Søkere som tildeles stipend og inngår en avtale med kommunen, tilbys etter endt utdanning, ansettelse i fast 100 % stilling som sykepleier eller vernepleier ved det tjenestested der kommunen har størst behov.

Kriterier for tildeling

Personlige egenskaper vil bli vektlagt. Det vil gjennomføres intervju og referansesjekk av aktuelle søkere. Det bes derfor om at minst to referanser oppgis i søknaden.

For å være kvalifisert for stipend må søkeren være villig til å inngå en avtale om bindingstid til Meløy kommune etter fullført utdanning. Lengden på bindingstiden, 1-2 år, avhenger av tildelt stipendbeløp.

Dersom du ønsker å fratre din faste stilling innen to år, vil kommunen kreve tilbake en forholdsmessig del av stipendet.

Fast ansatte i Meløy kommune som tar fag for å få sin utenlandske sykepleierutdanning NOKUT-godkjent, og studenter som er startet på siste studieår vil bli prioritert ved tildeling.

Stipendene tildeles på grunnlag av en helhetlig vurdering av søknaden, normert studieprogresjon, kommunens behov og tildelte midler.

Hvordan søker du?

Send inn søknad hvor du dokumenterer studieprogresjon (fullførte semestre eller studieår) samt en kort redegjørelse for hvorfor du ønsker å jobbe som sykepleier/vernepleier i Meløy kommune etter endt utdanning. Du må oppgi to referanser i søknaden. Minst en av disse må være tidligere eller nåværende leder. Søknaden sendes til postmottak@meloy.kommune.no.

Søknadsfrist: 17 november

Hvorfor Meløy?

Meløy kommune er en vakker del av Nordland med rike muligheter både profesjonelt og personlig. Vi er stolte av våre helse- og velferdstjenester og ser frem til å ønske nye, kvalifiserte sykepleiere og vernepleiere velkommen til vårt team.

Kontaktinformasjon

For spørsmål om stipendordningen, ta kontakt med rekrutteringsrådgiver Ann-Hege Bratland, på telefon 918 94420 eller e-post braann@meloy.kommune.no.

Vi ser frem til å motta din søknad og til å være en del av din karriereutvikling!

Publisert: 04.10.2024