Lurer du på hva som ble vedtatt på kommunestyremøtet i oktober?
Her kan du se opptak av møtet.
074/25 – Valg av Meløy ungdomsråd 2025-2026
Vedtak:
Du kan lese hvilke representanter som ble vedtatt i møteprotokollen.
075/25 – Revisjon av vedtekter Meløy ungdomsråd
Vedtak:
Kommunestyret vedtar forslag til reviderte vedtekter for Meløy ungdomsråd.
076/25 – Tertialrapport 2 2025 – økonomi
Vedtak:
- Tertialrapport 2 2025 tas til orientering.
- Endringer til driftsbudsjettet kan du lese i møteprotokollen.
- Investeringsbudsjettet endres med følgende tiltak: Utgifter til egenkapitaltilskudd økes med kr. 304 927. Finansieres med overføring fra drift.
077/25 – Tertialrapport HMS 2. tertial 2025
Vedtak:
- Det vises til HMS-rapport for 2. tertial 2025
- HMS-rapporten for 2. tertial tas til orientering.
078/25 – Fv. 17 Ørnes-Glomfjord – bompenger, plassering av bomstasjoner og garanti til prosjektet.
Vedtak:
Meløy kommune fatter følgende vedtak knyttet til takst og forutsetninger for bompengeinnkreving:
- Meløy kommune slutter seg til at utbyggingen av strekningen fv. 17 Ørnes–Glomfjord delfinansieres med bompenger. Utbyggingen gjelder delstrekningene Spildra–Eidbukt (P01), Neverdal–Selstad (P02) og Glombergan–Setvikdalen (P03), som presentert i Nordland fylkeskommune sitt faglige grunnlag, versjon datert [7.10.2025].
- Det er lagt til grunn en styringsramme (P50) for prosjektet på 973 millioner 2025-kroner og en kostnadsramme (P85 minus tiltaksliste) på 978 millioner 2025-kroner. Tiltakslisten er beregnet til 115 millioner 2025-kroner.
- Den fylkeskommunale andelen er 50 prosent og tilsvarer 487 millioner 2025-kroner. Det følger at bompengebidraget utgjør 50 prosent av styringsrammen. Dette tilsvarer 487 millioner 2025-kroner.
- Kostnadsøkning mellom styringsrammen og kostnadsrammen fordeles likt, 50-50, mellom Nordland fylkeskommune og Bompengeselskap Nord AS («bompengeselskapet»). Kostnader utover kostnadsrammen er fylkeskommunens ansvar.
- Tiltakslisten kommer til anvendelse hvis kostnadene ligger an til å overstige kostnadsrammen for det samlede prosjektet innenfor prosjektets innkrevingstid på 15 år. Nordland fylkeskommune gis fullmakt til å gjennomføre nødvendige optimaliseringer basert på tiltakslisten for at kostnadene for prosjektet skal komme innenfor kostnadsrammen.
- Kostnadsreduksjon i forhold til styringsrammen fordeles likt, 50-50, mellom Nordland fylkeskommune og bompengeselskapet.
- Nordland fylkeskommune har vedtatt å forskuttere 30 millioner kr til planlegging av bompengeprosjektet (dvs. halvparten av de samlede planleggingskostnadene). De forskutterte midlene forutsettes å være en del av kostnadsrammen. Fylkeskommunen er kjent med at midlene går tapt dersom utbyggingen ikke blir realisert.
- Det legges til grunn etterskuddsinnkreving i to bomstasjoner med toveis innkreving på fv. 17 ved Eidbukt og ved Glombergan.
- Det legges til grunn innkreving av bompenger i 15 år i hver bomstasjon.
- Planlagt byggetid er 3,5 år. Innkreving av bompenger forventes å starte opp i 2031. Innkrevingen kan starte når en delstrekning tilknyttet en bomstasjon er ferdigstilt og åpnet for trafikk.
- Meløy kommune gir bompengeselskapet fullmakt til å prisjustere gjennomsnittstaksten med Statistisk sentralbyrås byggekostnadsindeks for veganlegg frem til bompengeinnkrevingen starter opp.
- Bompengeselskapet plikter å vurdere takster med utgangspunkt i prosjektets økonomi hvert år. Selskapet gis fullmakt til årlig justering av takster i henhold til konsumprisindeksen (KPI) etter at bompengeinnkrevingen starter. Dersom takstene over tid (3 år) ligger etter den alminnelige prisutviklingen, så krever dette tilslutning fra garantistene.
- Meløy kommune gir bompengeselskapet fullmakt til å justere grunntakst for å sikre at gjennomsnittstaksten opprettholdes.
- Takst- og rabattordninger er forutsatt å følge de til enhver tid gjeldende takstretningslinjer. Kjøretøy uten gyldig avtale og elektronisk brikke betaler full pris. Etter gjeldende takstretningslinjer vil følgende gjelde for kjøretøy med gyldig brukeravtale og brikke:
- Brikkerabatt (AutoPASS): 20 %
- Nullutslippskjøretøy takstgruppe 1: 30 % redusert takst
- Nullutslippskjøretøy takstgruppe 2: 100 % redusert takst
- Passeringstak for takstgruppe 1: Maksimalt 60 betalbare passeringer per bomstasjon per kalendermåned
- Fritak for betaling av bompenger gis i samsvar med enhver tids gjeldende takstretningslinjer
- Meløy kommune gir bompengeselskapet fullmakt til å justere takst for nullutslippskjøretøy etter nye føringer fra Stortinget.
- Meløy kommune aksepterer at det legges til grunn at gjennomsnittstaksten per passering skal være 40,53 2025-kroner. Foreløpige beregninger gir følgende grunntakster i begge bomstasjonene:
- Takstgruppe 1: 48 kroner
- Takstgruppe 2: 144 kroner
Meløy kommune fatter følgende vedtak knyttet til garanti ved låneopptak:
- Bompengeselskap Nord AS skal gjennomføre finansiering av bompengeprosjektet. Prosjektselskapet «BPS Nord – FV 17 Ørnes–Glomfjord AS», et heleid datterselskap av Bompengeselskap Nord AS, skal stå for ekstern finansiering av prosjektet.
- Nordland fylkeskommune og Meløy kommune garanterer ved selvskyldnerkausjon for et maksimalt låneopptak begrenset oppad til 745 millioner kroner for lån til delfinansiering av BPS Nord – FV 17 Ørnes–Glomfjord AS.
- Garantibeløpet gjelder med tillegg av 10 prosent av til enhver tid gjeldende hovedstol til dekning av eventuelle påløpte renter og omkostninger. Det samlede garantibeløpet blir følgelig 820 millioner kroner. Garantibeløpet er fordelt 50/50 mellom fylkeskommunen og kommunen, og gir begge et garantiansvar på 410 millioner kroner.
- Garantien omfatter også inngåtte sikringsavtaler tilknyttet prosjektets lånefinansiering.
- Garantistene (Nordland fylkeskommune og Meløy kommune) har rett til å sikre garantien med 1. prioritets pant i BPS Nord – FV 17 Ørnes–Glomfjord AS sin rett til å innkreve bompenger.
- Om garantien kommer til anvendelse er garantistenes anledning for regresskrav oppad begrenset til sin pro-rata andel av BPS Nord – FV 17 Ørnes–Glomfjord AS sin innkrevingsrett.
- Garantien gjelder fra første opptrekk på finansieringen i forbindelse med rekvisisjoner fra Nordland fylkeskommune i byggeperioden, og gjennom innkrevingsperioden på 15 år. Innkrevingsperioden kan i særskilt tilfelle forlenges med inntil fem år. I tillegg skal garantien gjelde inntil to år, jf. garantiforskriftens § 3. Samlet garantitid, inkludert byggeperioden, blir på inntil 25,5 år fra første opptrekk på finansieringen i forbindelse med rekvisisjoner fra Nordland fylkeskommune.
- For å redusere garantistenes økonomiske risiko, kan BPS Nord – FV 17 Ørnes–Glomfjord AS ved sviktende økonomi søke en økning i gjennomsnittstaksten med inntil 20 prosent og en forlengelse av bompengeperioden med inntil 5 år.
- Nordland fylkeskommune og Meløy kommune sitt garantiansvar reduseres i takt med den faktiske nedbetaling av BPS Nord – FV 17 Ørnes–Glomfjord AS sin gjeld.
- Garantiene gis under forutsetning av godkjenning av fylkeskommunal garanti hos Kommunal- og distriktsdepartementet og kommunal garanti hos Statsforvalteren i Nordland etter kommunelovens § 14-19 første ledd.
079/25 – Fremtidens omsorgsboliger i Meløy kommune – utredningsrapporter
Vedtak:
- Meløy kommunen vedtar utredningsrapport for boliger i eldreomsorgen og går videre med anbefalt alternativ.
- Meløy kommune vedtar utredningsrapport for boliger i miljøtjenesten og går videre med anbefalt alternativ.
- Meløy kommune vedtar oppstart av reguleringsplanarbeid og prosjektering av følgende tiltak; omsorgs-HUB på Engavågen. HDO for pasienter med kognitiv svikt skal utredes med rammer som tilfredsstiller institusjonsplass. Tjenestemottaker med alvorlig demens skal her bli ivaretatt ved behov for skjerming, tvang og krav til høy kompetanse.
- Meløy kommune igangsetter prosjektering av følgende tiltak; ny barneavlastning og robuste boliger på Ørnes for miljøtjenesten.
- Meløy kommune igangsetter prosjektering av følgende tiltak: opprusting av Glomfjord bo- og omsorgssenter.
- Aktuelle medvirkningsråd tas med i prosessen og kommunestyret holdes orientert om fremdrift i prosjektet.
- FSK opprettes som styringskomite for prosjektet. Den etablerte styringsgruppen videreføres.
- Kommunestyret ber kommunedirektør utrede prosjekter der private kan bygge aldersvennlige boliger med tilskudd i samarbeid med kommunen.
- Kommunedirektøren utarbeider forslag til videre gjennomføring av de øvrige anbefalingene i rapportene.
- Finansiering av tiltakene innarbeides i budsjett og økonomiplan for 2026-2029.
- Hjemmetjenesten på Halsa videreføres for å kunne etablere ubetjente omsorgsboliger i sentrum av Halsa.
080/25 – Masterplan Reiseliv Salten – tilslutningsvedtak i kommunene
Vedtak:
Saken utsettes.
081/25 – Felles fraværspraksis for ungdomsrådene i Salten
Vedtak:
Kommunestyret vedtar å innføre følgende praksis for elever som deltar i ungdomsrådsarbeid:
- Det føres ikke fravær for deltakelse i ungdomsrådet, dets arbeidsgrupper eller representasjon i andre organer og demokratiprogram.
- Fravær registreres ikke dersom deltakelse kan dokumenteres gjennom protokoll eller bekreftelse fra ungdomsrådskoordinator (eller tilsvarende kontaktperson).
- Dersom skolen krever søknad om permisjon, kan foreldre til medlemmer og varamedlemmer gi ungdomsrådskoordinator (eller tilsvarende kontaktperson) fullmakt til å søke permisjon fra grunnskolen på vegne av eleven. Det benyttes eget skjema for dette formålet.
Kommunestyret ber administrasjonen innarbeide ordningen i lokale forskrifter og praksis ved kommunens skoler.
082/25 – Nyvalg av leder og fast medlem til sakkyndig eiendomsskattetakstnemnd
Vedtak:
Kommunestyret vedtar følgende endringer i sammensetningen av sakkyndig eiendomsskattetakstnemnd for inneværende valgperiode:
- Som ny leder oppnevnes Elin Danielsen.
- Som nytt fast medlem oppnevnes Siril Amalie Karoline Vedal.
- Øvrige medlemmer og varamedlemmer forblir uendret.
085/25 – Innbyggerforslag
Vedtak:
- Det vises til innbyggerforslaget «Bevar sykehjemsplassene ved Vall sykehjem, ja til dynamisk tildeling!»
- Kommunestyret ber kommunaldirektøren utrede saken om dynamisk tildeling.